پایگاه خبری شرکت ملی صنایع مس ایران
شنبه 25 آذر ماه 1396
Saturday 16 December 2017
کد مطلب : ‌7370
با همیاری شرکت مس، «طرح احیا و توسعه کسب‌وکارها» در شهربابک اجرا می‌شود

شهربابکِ 1400؛ شهر کارآفرینی

مس پرس: مراسم رونماییِ دستاوردهای «طرح احیا و توسعه کسب‌وکارها» ازجمله سایت «شهر کارآفرینی»، با حضور مدیران ارشد شرکت مس، مسئولان ارشد شهرستان، مجری طرح و جمعی از کارآفرینان در شهربابک برگزار شد.

شهربابکِ 1400؛ شهر کارآفرینی


زمینه ایجاد کسب‌وکارهای جدید در شهرستان شهربابک فراهم می‌شود. بسیاری از جوانان اهل شهربابک از بیکاری گلایه‌مندند. بسیاری از مسئولان شهر هم دغدغه نرخ بیکاری را دارند. حالا قرار است با حمایت شرکت ملی صنایع مس ایران، شهربابکی‌ها فضای تازه‌ای را تجربه کنند. اگر همین امروز از یک جوان شهربابکی بیکار و تحصیل‌کرده پرسیده شود که انتظار دارد در چه بخشی مشغول به‌کار شود؛ به احتمال فراوان می‌گوید: شرکت مس. انتظاری که دامنه‌اش چنان گسترده شده که از نیازهای شرکت مس و کارخانه‌های زیرمجموعه آن فراتر است. به قول امام جمعه شهربابک، این شهرستان مثل کشورهای تک‌محصولی که فقط نفت دارند؛ اقتصادش به سمت تک‌محوری شدن حرکت کرده و همه چشم‌انتظار اشتغال در زیرمجموعه‌های شرکت مس هستند. اما شرکت مس در قالب طرح‌های ستاد مدیریت اقتصاد مقاومتی و در عمل به مسئولیت اجتماعی‌اش، قصد دارد راهی جدید را پیشِ‌روی نیروی انسانی شهربابک بگذارد تا آن‌ها با استفاده از توانایی‌های خودشان و فراگرفتن آموزش‌های مورد نیاز، کسب‌وکارهای خودشان را راه بیندازند.

شهر مستعد برای اشتغال‌زایی 


معاون منابع انسانی شرکت ملی صنایع مس ایران: از نظر ما، کمک به کاهش نرخ بیکاری و ایجاد شغل پایدار یعنی عمل به مسئولیت اجتماعی. برای این اتفاق هم باید به سراغ مردم محلی برویم زیرا آن‌ها بازیگران اصلی توسعه هستند و باید حلقه اصلی کارآفرینی را شکل دهند.

مراسم رونماییِ دستاوردهای «طرح احیا و توسعه کسب‌وکارها» 25 مهرماه در شهربابک با حضور مسئولان ارشد شهرستان، مدیران ارشد شرکت مس، مجری طرح و جمعی از کارآفرینان برگزار شد. علیرضا اسدی، فرماندار شهربابک در ابتدای این مراسم با اشاره به اهمیت ایجاد فرصت‌های شغلی در این شهرستان، گفت: «شهربابک در بخش‌هایی نظیر گردشگری و صنایع دستی، از پتانسیل‌های خوبی برخوردار است و اگر برای ایجاد کسب‌وکارهای جدید در این حوزه‌ها برنامه‌ریزی شود فرصت‌های شغلی بسیاری را می‌توان ایجاد کرد.» وی با تمجید از مسئولیت‌پذیری اجتماعی شرکت مس در زمینه حمایت از توسعه شهرستان شهربابک، گفت: «ما در یک‌سال گذشته مرتب جلسه داشته‌ایم. آنچه از گذشته به ما رسیده بود این بود که با وام اشتغال ایجاد کنیم. اما در یک‌سال گذشته کارهای خیلی‌خوبی شکل گرفت تا این دیدگاه کم‌کم تغییر کند. جوانان شهربابکی پرانرژی هستند و خدا را شاکریم که در میان مسئولان ارشد شهرستان، برای فراهم‌کردن بستر توسعه شهرستان هماهنگی بالایی وجود دارد.» فرماندار شهربابک با تاکید بر این‌که شهربابک، هم در زمینه نیروی انسانی و هم زیرساخت‌های موجود از استعدادهای بالایی برخوردار است؛ افزود: «اگر ما همت کنیم، در همین بخش گردشگری می‌توانیم تمام بیکاران را جذب کنیم و آن‌وقت دیگر نیاز نیست که همه برای استخدام سراغ شرکت مس بروند.»

حمایت امام جمعه از توسعه کسب‌وکارها
سخنان صریح امام جمعه شهربابک در حمایت از «طرح احیا و توسعه کسب‌وکارها»، یکی از نقاط امیدبخش این مراسم بود. حجت‌الاسلام انصاری با اشاره به اهمیت کارآفرینی، گفت: «الحمدالله کارها به‌خوبی پیش رفته است. امیدواریم اجرای این طرح باعث امیدواری مردم شود و از بحران اشتغال کم کند. امام جمعه شهربابک با اشاره به این‌که اسلام بر حفظ عزت نفس افراد خیلی تاکید دارد؛ افزود: «ما باید با نیروهای جویای کار طوری مواجه شویم که آن‌ها احساس نکنند باید برای پیدا کردن شغل جلوی مسئولان دست گدایی دراز کنند. این با قواعد دینی منافات دارد. ما باید بتوانیم روحیه کارآفرینی و کسب روزی حلال را در میان جوانان ترویج کنیم و به نظر من، این طرح می‌تواند در این زمینه کمک کند.» حجت‌الاسلام انصاری تصریح کرد: «ما از این طرح استقبال می‌کنیم و آماده‌ایم. در خطبه‌ها و از طریق ائمه جماعات این طرح ترویج شود تا از فشارهای فعلی درباره بحث بیکاری هم کاسته شود.» او اظهار امیدواری کرد از طریق همکاری میان مسئولان شهرستان و مسئولان شرکت مس،  اقتصاد شهربابک شکوفا شود.

پول دادن مشکلی را حل نمی‌کند
پرداخت مستقیم پول و یارانه به افراد بیکار یا نیازمند، شاید یک مسکن باشد اما راه چاره اساسی برای مشکلات نیست. این مهم‌ترین پیام سخنرانی معاون منابع انسانی شرکت ملی صنایع مس ایران در این مراسم بود. دکتر مهدی ابراهیمی، سیاست‌های این شرکت در حوزه اقتصاد مقاومتی و عمل به مسئولیت‌های اجتماعی را این‌گونه تشریح کرد: «همان‌طور که همه می‌دانند استان کرمان در بحث اقتصاد مقاومتی به چند منطقه تقسیم شد و در هر منطقه هم، یک یا چند شرکت به عنوان معین اقتصادی مأمور شدند که برای توسعه مناطق پیرامونی‌شان تلاش کنند. در شرکت مس تلاش کردیم که مفهوم اقتصاد مقاومتی به‌دور از شعارزدگی تبیین شود و یک ستاد ویژه پیشبرد همین موضوع شکل گرفت. بر همین مبنا، شرکت مس می‌خواهد در حوزه اقتصاد مقاومتی، منابع انسانی مستعد را به‌عنوان مهم‌ترین عامل توسعه منطقه شناسایی کند.»
وی با تاکید بر لزوم تغییر سیاست‌های قبلی شرکت‌های صنعتی و بنگاه‌های اقتصادی در حوزه «مسئولیت‌های اجتماعی»؛ تصریح کرد: «در شیوه سنتی، هر شرکتی برای مثال می‌رفت سالی یک مبلغ را به‌عنوان کار خیر توزیع می‌کرد. مثلاً این مبالغ صرف خرید جهیزیه برای افراد کم‌بضاعت می‌شد. در این مدل، افراد مشکل‌شان به‌طور مقطعی حل می‌شد اما همچنان وابسته می‌ماندند. آنچه ما از مسئولیت اجتماعی مدنظرمان است و می‌خواهیم دنبال کنیم، شکل جدیدی از فعالیت‌هاست که در نتیجه آن‌ها افراد را به کمک‌های مقطعی وابسته نکنیم.»

کمک به کاهش بیکاری یعنی عمل به مسئولیت اجتماعی
معاون منابع انسانی شرکت ملی صنایع مس افزود: «از نظر ما، کمک به کاهش نرخ بیکاری و ایجاد شغل پایدار یعنی عمل به مسئولیت اجتماعی. برای این اتفاق هم باید به سراغ مردم محلی برویم زیرا آن‌ها بازیگران اصلی توسعه هستند و باید حلقه اصلی کارآفرینی را شکل دهند.» ابراهیمی با بیان این‌که شرکت مس قصد دارد به‌جای پرداخت‌کننده پول، نقش همیار توسعه را ایفا کند؛ گفت: «باید باورهای مردم را نسبت به شرکت مس شفاف کنیم. ما برای پذیرش نیروی انسانی محدودیت داریم و افزایش نیرو یعنی افزایش هزینه و درنهایت، افزایش هزینه‌ها منجر به ورشکستگی می‌شود. ما به‌جای شیوه‌های گذشته، به‌دنبال حمایت از ایده‌های بلندمدت و هدف‌دار هستیم. زیرا در بحث بازتعریف مسئولیت اجتماعی، نوع نگاه ما به جامعه محلی، بلندمدت و توسعه‌ای است.» معاون منابع انسانی شرکت ملی صنایع مس ایران تاکید کرد با اجرای «طرح احیا و توسعه کسب و کارها» زمینه افزایش اعتماد به نفس نیروهای جوان و کارآفرینان شهربابکی فراهم می‌شود تا ایده‌های اقتصادی‌شان را به نتیجه برسانند.

طرح احیا و توسعه کسب‌وکارها چیست
شاید یکی از سؤالات مردم شهربابک و بسیاری دیگر این باشد که با اجرای «طرح احیا و توسعه کسب‌وکارها» به زبان ساده قرار است چه اتفاقی بیفتد؟ رضا ضیایی، مجری این طرح کوشش کرد به‌عنوان سخنران آخر مراسم، دقیق و ساده به این پرسش و پرسش‌هایی از این دست پاسخ بدهد: «وقتی شرکت مس به‌عنوان معین اقتصادی سه شهرستان انار، رفسنجان و شهربابک انتخاب شد، راهبرد اصلی‌اش این بود که جامعه محلی را برای توسعه توانمند کند. ما از ابتدای خرداد 96 در شهربابک کار تحقیقاتی و عارضه‌یابی‌مان را شروع کردیم تا ببینیم کارآفرینان در این شهر چه مشکلات و چالش‌هایی دارند.» ضیایی با اشاره به برخی از یافته‌های این تحقیق نشان داد که بررسی دقیقی برای عارضه‌یابی کسب‌وکارها در شهربابک انجام شده است: «تحقیقات ما نشان داد که یک‌سری از طرح‌های اقتصادی سال‌هاست به حال خود رها شده‌اند که دو کسب‌وکار از نظر ما ادامه‌دادن‌شان هم فایده‌ای ندارد. در عین‌حال متوجه شدیم 9 کسب‌وکار امکان فعالیت دارند اما نیازمند مشاوره علمی هستند. مثلاً کسب‌وکاری بوده که به‌دلیل ندانستن برخی از بخش‌های حقوق تجارت، تعطیل شده است. یا مثلاً 7 کسب‌وکار نیازمند آموزش‌اند و یا این‌که بیش از 30 طرح مشکل اداری دارند. همین کسب‌وکارها اگر بخواهند به چرخه برگردند، باید مشکلات اداری‌شان رفع شود. برخی دیگر از واحدها هم مشکل بازاریابی دارند.»

راه‌حل‌های طرح توسعه کسب‌وکارها
این مراسم به طرح و بررسی مشکلات محدود نشد، بلکه مجری «طرح احیا و توسعه کسب‌وکارها» اقدامات عملی انجام‌شده در این‌باره را هم تشریح کرد؛ اقداماتی نظیر راه‌اندازی سایت شهربابک؛ شهر کارآفرینی، ایجاد پنجره واحد برای پیگیری و رفع موانع تولید، شناسایی و معرفی روش‌های تأمین مالی به کارآفرینان و... ازجمله این اقدامات در ماه‌های گذشته بوده است. رضا ضیایی با بیان این‌که برای تمامی چالش‌های مهم کسب‌وکارها در شهربابک، برنامه و راهبرد دقیقی طراحی شده؛ گفت: «یکی از مهم‌ترین کارهای انجام‌شده، شناسایی افرادی است که توانایی کارآفرینی دارند. ما برای این کار، پس از انجام آزمون‌های علمی 200 کارآفرین را در شهرستان شناسایی کردیم تا از عملیاتی شدن ایده‌هایشان حمایت کنیم. برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای کارآفرینان در حوزه‌هایی مثل آشنایی با قانون تجارت، قانون بیمه، روش‌های تأمین مالی، بازاریابی و... ازجمله برنامه‌های پیش‌بینی‌شده است.» به گفته ضیایی، قرار است جلسات بارش فکری، تورهای کارآفرینی و شنیدن تجربیات کارآفرینان، بخش دیگری از برنامه‌های این طرح باشد.

راه‌اندازی شتاب‌دهنده
راه‌اندازی کسب‌وکارهای دانش‌بنیان، یکی از جذاب‌ترین و مهم‌ترین راه‌های خلق فرصت‌های جدید شغلی است. اما این کسب‌وکارها برای آن‌که بتوانند ایده اولیه‌شان را به یک طرح موفق بدل کنند نیازمند همکاری یک نهاد واسط هستند. به این نهاد واسط «شتاب‌دهنده» می‌گویند. این توضیحی است که ضیایی برای حاضران ارائه کرد تا خبر مسرت‌بخش بعدی را هم بدهد: «شتاب‌دهنده‌ای که طراحی کرده‌ایم، از امروز آغاز به‌کار می‌کند. راه‌های حمایت از ایده‌ها و اجرایی‌کردن‌شان در همین قالب پیش‌بینی شده است. ما در این شتاب‌دهنده، کوشش می‌کنیم چراغ راه کارآفرین باشیم.» او برای این سخنش مثال هم می‌آورد: «مثلاً اگر فردی می‌خواهد یک کارگاه تولیدی احداث کند که نیازمند آب فراوان است؛ او را راهنمایی کنیم که به‌جای دست زدن به چنین کار پر ریسکی، برود سراغ راه‌اندازی کسب‌وکارهای جدید مبتنی بر فناوری.» اما رسیدن به این اهداف، نیازمند زیرساخت‌های قوی هم هست. از همین‌رو ضیایی توضیح داد که نرم‌افزار بانک اطلاعاتی کارآفرینان شهربابک طراحی شده است تا محلی باشد برای شناسایی و اشتراک میان سرمایه‌گذاران و صاحبان ایده. ارائه فیلم‌های آموزشی و اطلاع‌رسانی درباره رویدادها، بخش دیگری از کارهای پیش‌بینی‌شده است. در این‌باره، سایت اینترنتی شهر کارآفرینی هم طراحی شده است.
به گفته مدیر طرح احیا و توسعه کسب‌وکارها، با راه‌اندازی این سایت قوانین و اطلاعات مورد نیاز کارآفرینان در دسترس آنان قرار می‌گیرد: «طراحی این سایت برای این است که کارآفرین‌ها از سردرگمی بیرون بیایند.» ضیایی اما در پایان حرف اصلی را با صدای رسا خطاب به حاضران بیان کرد: «در پی این هستیم که با هم یک مسیر ترسیم کنیم و شهربابک را به‌عنوان شهر حامی کارآفرینی معرفی کنیم. باور کنیم سخت نیست. الان فضا فراهم شده است. باید دور هم جمع شویم و کار کنیم تا شهربابک در سال 1400 شهر حامی کارآفرینی شناخته شود».
در پایان این مراسم، سایت «شهر کارآفرینی» رونمایی و بیانیه «چشم‌انداز شهربابک در سال 1400» امضا شد.

googleplus  Facebook  Twitter  Cloob  Cloob  Cloob
نام‌ :
ایمیل :
نمایش داده نمی‌شود
متن :
 
عضویت در خبرنامه
نام‌ و نام‌خانوادگی:
ایمیل :