موج راه‌اندازی کارخانه‌های ذوب مس و کاهش هزینه‌های پالایش کنسانتره
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

تقاضای کنسانتره مس در سه ماهه چهارم به دلیل راه اندازی ظرفیت‌های جدید ذوب در کشورهای مختلف تقویت شده است و در این زمان از سال بسیاری از کارخانه های ذوب چین، تولید را پس از فرآیند تعمیر و نگهداری در سه ماهه سوم از سر می‌گیرند.

به گزارش مس‌پرس به نقل از «اس‌اندپی گلوبال»، پیش‌بینی می‌شود هزینه‌های مربوط به فرآیند تصفیه و پالایش کنسانتره مس چین در سه ماهه چهارم 2024 تحت فشار قرار گیرد، چراکه تقاضای کنسانتره مس به دلیل رشد ظرفیت ذوب افزایش می‌یابد و همین مساله عرضه کنسانتره را با محدودیت مواجه می‌کند.

تقاضای کنسانتره مس در سه ماهه چهارم به دلیل راه اندازی ظرفیت‌های جدید ذوب در کشورهای مختلف تقویت شده است و در این زمان از سال بسیاری از کارخانه های ذوب چین، تولید را پس از فرآیند تعمیر و نگهداری در سه ماهه سوم از سر می‌گیرند. همچنین بیشتر کارخانه های ذوب مس در حال تدارک نیازهای تولید خود در سه ماهه نخست 2025 هستند که باعث افزایش تقاضای کنسانتره مس می شود.

هزینه‌های تصفیه و پالایش کنسانتره مس زمانی که عرضه بیشتر شود و تقاضا کاهش یابد، افزایش می یابد و در مقابل با کاهش عرضه و افزایش تقاضا، کاهش پیدا می‌کند. در همین حال از چین خبر می‌رسد، شرکت Jinchuan Nonferrous چین در ماه سپتامبر دو کارخانه جدید را در استان‌های گانسو و گوانگشی با ظرفیت ذوب 600 هزار تن در سال راه اندازی کرده است. شرکت «یوننان کاپر» هم کارخانه ذوب جدید خود را با ظرفیت 550 هزار تن در سال در سپتامبر سفارش داده است.

گروه «آدانی» هند نیز قصد دارد، کارخانه جدید ذوب مس خود را با ظرفیت 500 هزار تن در سال در نوامبر راه اندازی کند که 400 هزار تن خوراک آن از کنسانتره مس تامین می‌شود. البته این تمام ماجرا نیست و پیش‌بینی می‌شود، اندونزی در سه ماهه چهارم 2024 حجم کنسانتره مس کمتری صادر کند، زیرا دو کارخانه ذوب توسط شرکت‌های Freeport-McMoRan's Manyar و Amman Mineral Nusa Tenggara با ظرفیت ترکیبی 700 هزار تن در سال راه اندازی می‌شوند.

نمودار- هزینه پایین تصفیه و پالایش کنسانتره مس در فصل سوم 2024

موج راه‌اندازی کارخانه‌های ذوب مس و کاهش هزینه‌های پالایش کنسانتره

ساخت کارخانه ذوب کاموا-کاکولا با ظرفیت 500 هزار تن در سال در آفریقای مرکزی نیز تا پایان 2024 تکمیل می شود که این امر احتمال کاهش صادرات کنسانتره مس کنگو را از سال 2025 نشان می دهد. با این وجود، منابع آگاه بازار، انتظار کاهش نرخ بهره‌برداری از ظرفیت کارخانه‌های ذوب را در سال 2025 دارند که دلیل آن هزینه‌های پایین تصفیه و پالایش در سه ماهه چهارم سال 2024 است. چندین کارخانه ذوب ابراز نگرانی کرده‌اند که زیان‌های تولید قابل توجه بوده است.

فعالان بازار به منابع قراضه، بلیستر و آند چشم دوخته‌اند، زیرا این مواد نقش کلیدی به عنوان مواد خوراک جایگزین در فرآیند تولید مس در زمانی که عرضه کنسانتره محدود است، ایفا می کنند.

هزینه‌های تصفیه و پالایش در ماه سپتامبر اندکی افزایش یافت، زیرا تولیدات ذوب تحت تاثیر حادثه آتش سوزی در کارخانه 400 هزار تنی Hongsheng China Daye و تعمیر و نگهداری غیرمنتظره تولید در کارخانه 400 هزار تنی LS-Nikko کره جنوبی قرار گرفت. در ماه اکتبر هم کارخانه ذوب «فریپورت» در اندونزی حادثه آتش سوزی را تجربه کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha