۰
یکی دیگر از پروژه‌های مهم «ملی مس» کلید خورد
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

شرکت ملی صنایع مس ایران با سرمایه‌گذاری ۱.۵ میلیارد یورویی پروژه انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی را کلید زده است که از مهم‌ترین پروژه‌های ملی کشور و در راستای تامین آب بزرگ‌ترین مجموعه مسی کشور محسوب می‌شود.

به گزارش می‌متالز، آب و تامین آن یکی از فاکتورهای مهم در توسعه صنایع معدنی کشور به ویژه صنعت مس محسوب می‌شود. از سویی دیگر حوزه مس نیز یکی از حوزه‌های با ظرفیت در بخش معدن است که با در اختیار داشتن رتبه پنجم جهانی می‌تواند سهم به‌سزایی در افزایش صادرات غیرنفتی داشته باشد.

همچنین شرکت ملی صنایع مس ایران به عنوان اصلی‌ترین بازیگر این حوزه، تولید یک میلیون تن کاتد مس (طرح کیمیا) را در برنامه خود دارد تا بتواند سهم بیشتری از بازارهای جهانی را در اختیار بگیرد. اما دستیابی به این هدف نیازمند تامین زیرساخت از جمله زیرساخت‌های انرژی مانند آب است.

با توجه به اهمیت این موضوع و اجرای طرح‌های توسعه‌ای «فملی»، حالا شرکت ملی مس به صورت انحصاری اجرای پروژه انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی را در دستورکار خود قرار داد. شرکت «متمم» و مجری طرح قول داده‌اند تا آب خلیج فارس را پیش از سال ۱۴۰۷ به فلات مرکزی برسانند تا شرکت مس بتواند به سرعت پروژه‌های توسعه‌ای خود را اجرایی کند. در صورتی که در ۱۰ سال آینده اکتشافات بیشتری در استان‌های یزد و اصفهان صورت بگیرد، دغدغه تأمین آب در این مناطق نیز با راه‌اندازی این پروژه برطرف خواهد شد. عملیات اجرایی این پروژه از ۷ مهرماه سال جاری کلید خورده و پیش‌بینی می‌شود تا ۷ مهرماه ۱۴۰۶ به اتمام برسد.

برآورد کل سرمایه‌گذاری پروژه خط انتقال آب، ۱.۵ میلیارد یورو است که به منظور تکمیل زیرساخت‌های پروژه‌های شرکت ملی صنایع مس ایران اختصاص یافته است. شرکت ملی مس این پروژه را در ۴ بخش اجرا می‌کند: بخش نخست مربوط به مسیر خط انتقال است که طول آن ۴۵۰ کیلومتر است. در این بخش، یک مسیر ۱۴ متری برای قرارگیری لوله‌ها مورد نیاز است. رفع معارضات در این مسیر طولانی چالش بزرگی بود، اما از آنجا که شرکت «واسکو» این مسیر را ایجاد کرده بود، شرکت مس این مسیر را خریداری و به مالکیت خود درآورد. بخش دوم به تهیه لوله‌ها اختصاص دارد. برای اجرای خط انتقال لوله به قطر ۲ متر، نیاز به ۴۰۰ هزار تن ورق است.

برای این بخش از پروژه، ۲۵ همت به همراه ۱۴۶ میلیون یورو بودجه نیاز است. بخش سوم مربوط به پمپاژ آب است. با توجه به ضرورت پمپاژ آب، در این پروژه به ۱۱ ایستگاه پمپاژ آب نیاز است که آب را تا ارتفاع ۴۴۰۰ متر پمپاژ کند. دبی انتقال آب این پروژه ۶.۷ مترمکعب بر ثانیه است. بخش چهارم مربوط به احداث آب شیرین‌کن در خلیج فارس است. آب‌شیرین‌کن‌ها قادر خواهند بود تا ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب نمک‌زدایی‌شده را برای انتقال آب آماده کنند. ظرفیت این خط انتقال ۲۰۰ میلیون مترمکعب در سال است، که در حال حاضر نیاز صنعت مس در فلات مرکزی ۱۵۰ میلیون مترمکعب است.

چه اثراتی برای ملی مس به همراه دارد؟

بی‌شک یکی از مهم‌ترین اهداف برای اجرای این پروژه تامین نیاز آبی برای تولید در این مجموعه است که می‌تواند راهکاری برای حل بحران آب در ملی مس باشد. اما در بعد دیگر می‌توان این موضوع را در حوزه مسوولیت‌های اجتماعی بر بوته نقد قرار داد. اجرای این خط لوله می‌تواند تا حد بسیاری در تامین آب استان نیز اثر گذار باشد و به نوعی از تشدید بحران آب در استان کرمان جلوگیری کند.

در واقع ملی مس با اجرای این طرح یک تیر و دونشان را هدف گرفته است. اما از زاویه دیگر می‌توان توانمندی‌های این مجموعه برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های مهم را مورد بررسی قرار داد. رقم سرمایه‌گذاری شده در این طرح و همچنین پیشبرد سایر طرح‌های توسعه‌ای نشان می‌دهد ملی مس با توجه به قیمت جهانی مس توانست سوددهی خوبی کسب کند و از محل این سوددهی پروژه‌های مهمی همچون پروژه یادشده را پیش ببرد.

این پروژه یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های عمرانی صنعت آب در کشور است که به همت شرکت ملی صنایع مس ایران کلید خورده است. با توجه به اجرای طرح‌های توسعه‌ای و طرح «کیمیا» (کاتد یک میلیون تنی) شرکت ملی صنایع مس ایران متعهد شده تا آب شیرین‌سازی‌شده را پیش از سال ۱۴۰۷ به فلات مرکزی رسانده و بتواند توسعه در این مجموعه را سرعت ببخشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha